Hledání informací


     Máte před sebou novou rubriku, které bude svým obsahem jednak kompenzovat nedokončenost Dýmky.tk a jednak, i po jejím dokončení, pomáhat všem, kteří by se chtěli o dýmkaření dozvědět ještě víc. Název mluví za vše - poradím vám, kam se podívat, pro případ, že na Dýmce.tk nenajdete to, co jste hledali:) Budou zde odkazy, recenze a popisy různých zdrojů inforamcí jako jsou knížky, časopisy apod., samozřejmě ohledně dýmkaření a věcí blízce příbuzných. Mimoto zjistíte, odkud jsem čerpal většinu svých znalostí a také skoro všechny blbosti, které dneska z dýmkou provádím.
     Princip rubriky spočívá v tom, že sice doufám, že na Dýmce.tk najdete všechno, co budete kdy k dýmání potřebovat, ale zároveň vím, že tomu tak být nemůže. A především - je důležité mít informace z více zdrojů. Protože jak všichni víme, jsme rasa omylná a oblast dýmkaření také není zrovna prosta omylů, pověr, špatných návyků a jiných důsledků té naší lidské blbosti:)


Knihy, příručky, brožury

Tajemství dýmky (II. doplněné vydání)

Autor: Dr. Josef Stanislav
Vydal: Mostex (pravděpodobně)
Popis: Tahle tenká brožura (38 stran) je u nás asi nejrozšířenější tiskovinou zabývající se dýmkařením. Napsal ji Dr. Josef Stanislav, významná postava dýmkařského světa a mimojiné majitel firmy Mostex. Tajemství dýmky IIProto je také Tajemství dýmky k dostání prakticky všude, stačí, že tam dýmky a tabák dodává právě Mostex. To, a také zanedbatelná cena (asi 17Kč) jsou hlavní důvody, proč většina z nás má jeden výtisk doma. Horší už je to s hodnotou informací, ale ruku na srdce - zaplaťpánbůh za ně. Brožura obsahuje většinu základních pouček, jaké by měl znát kuřák - začátečník, a může vám proto zachránit nejen iluze o dýmce, ale především onen předmět.
     Poměrně přebytečné mi přijdou části zabývající se historií dýmek, sběratelstvím, různými neobvyklými materiály určenými k jejich výrobě apod., které jsou tam na úkor informací, jaké opravdu hledá začínající dýmkař. Dalo by se říci, že podstatné informace byly shrnuty na deset stránek a zbytek je spíše balast. Jedná se o druhé, přepracované vydání a tak doufejme, že to třetí (bude-li) se zbytečností zbaví a nahradí je radami ke kouření, popisem nejznámějších dostupných směsí etc. Jinak se Tajemství dýmky čte pěkně, obsahuje dost obrázků a vůbec jde o velmi záslužný počin.
     Od nedávna je na stránkách etrafika.cz (internetový obchod spadající pod Mostex) zdarma k dispozici elektronická podoba Tajemství dýmky, ale je poměrně nepraktická, neobsahuje obrázky a každému začínajícímu dýmkaři bych doporučil obětovat symbolickou částku za tištěnou verzi.

Upravené! Kouzla a taje dýmek I. - Uživatelská příručka začínajícího dýmkaře

Autor: David John Hingis
Vydal: Karel Hingar The Pipe, Praha, 1999
Popis: Mnohem více informací, samozřejmě za vyšší cenu, nabízí konkurenční projekt Kouzla a taje dýmek. Tato řada má mít 5 částí, dodnes byly vydány dvě. První díl s podtitulem "Uživatelská příručka začínajícího dýmkaře" má 80 stran a stojí 89Kč.
     Knížka má víceméně stejný tématický záběr jako brožura Tajemství dýmky, ale o všem pojednává podrobněji a více do hloubky. Kouzla a taje dýmek I.Hlavní rozdíl, a také největší výhoda oproti zmíněnému titulu, je poměr mezi užitečnými informacemi a "balastem", který je zde sice přibližně 1:1, ale při počtu 80 stran se přesto dozvíme mnohem více podstatných věcí. Pro přibližnou představu o obsahu uvádím názvy některých kapitol: Výběr první dýmky, Krátce o historii, Dýmkové příslušenství, Nejčastější nehody, Správná péče o dýmky, Sběratelství... Velmi obsáhlá je kapitola, popisující jednotlivé světové i domácí výrobce. Knížka je bohatě ilustrovaná, uprostřed se nachází pěkná příloha s barevnými fotkami. Poměrně slabá je část informující o tabáku, ale nejde o chybu, nýbrž o záměr (viz Kouzla a taje dýmek II.) Celkově se jedná asi o nejlepší příručku pro dýmkařské začátečníhy u nás a mě nezbývá než ji plně doporučit. Hlavní nevýhodou je to, že ji lze zakoupit jen v prodejnách pana Hingara, které se ovšem všechny tři nacházejí v Praze.
     Jeden odsataveček bych ještě rád věnoval autorovi. David John Hingis. Znáte ho někdo? Já tedy ne:) Podle jména se jedná o cizince, ale v knížce chybí informace o překladu. Je to tedy někdo píšící česky? Nebo snad jde o pseudonym? Pokud o tom něco víte, nebo když něco zjistíte, prosím, napište mi.
     Nedávno mi přišel tento mail: "Narazil jsem na tvůj dotaz ohledně "D.J. Hingise". Z dobře informovaného zdroje vím, že to je opravdu Čech (nejspíš z okruhu p. Hingara), přející si zůstat v anonymitě." Děkuji tedy za důležitou informaci, a jelikož hodlám respektovat přání pana Hingise, nezveřejním více ani kdybych něco zjistil.

Kouzla a taje dýmek II. - Tabák, aneb co nacpat do dýmky

Autor: David John Hingis
Vydal: Karel Hingar The Pipe, Praha, 2000
Popis: Druhý díl nedokončené pětidílné série Kouzla a taje dýmek je opravdovým unikátem v českých dýmkařských kruzích. Kromě několika stran zabývajících se tabákem obecně (viz níže) se celá kniha věnuje jedinému - popisu složení a vlastností jednotlivých tabákových směsí. Když zmíním, že má publikace 162 stran a že jedna směs zabere asi 5 řádků, bude asi každému jasné, že popsaných tabáků je opravdu hodně (konkrétně něco přes 1000). Cena je 189Kč.
     Zatím to zní skvěle, že? Bohužel, máloco je tak dobré, jak se na první pohled zdá. První problém je hned v počtu uvedných směsí. Přes jeden tisíc. Taky máte pocit, že ve vašem krámku tenhle výběr nemají? Je to tím, že většina z tabáků v publikaci popsaných se do ČR vůbec nedováží, popř. se už aniKouzla a taje dýmek II. nevyrábí. Informace zajímavé pro sběratele, méně už pro běžného dýmkaře, který hledá tu "svou" směs. S množstvím tabáků souvisí druhý háček - těch maximálně pět řádků stačí akorát na základní popis, žádné osobní zkušenosti, zajímavosti... Autor oba tyto zádrhely v úvodu přiznává a osvětluje, přesto to nepovažuji za optimální řešení. Kdyby se knížka zabývala pouze tabáky, které lze u nás sehnat (+ případně několik nejznámějších světových směsí) a každému věnovala odpovídající prostor, byla by to neocenitelná a výtečná rukověť každého dýmkaře. Takto se sice jedná o jedinečný a bezpochyby užitečný projekt, ale s poněkud nejasným účelem. Musím ještě zmínit poslední neduh - faktické chyby u několika málo recenzí (asi způsobeno nepřesnými překlady reklamních materiálů výrobce).
     Recenze zabírají 131 z celkových 162 stran. Druhá nejdelší kapitola (7 stran) je také velmi užitečná a neobvyklá - 68 receptů na smíchání své vlastní směsi z již existujících tabáků. Zbytek se zběžně zabývá pěstováním a výrobou tabáku, najdete zde také stručný slovníček "tabákových" pojmů.
     Přestože můj popis může vyznít dost negativně, přesto doporučuji každému pravověrnému dýmkaři do této knížky investovat. Najdete tam poměrně hodně zajímavých informací a dozvíte se poměrně hodně o jednotlivých směsích. Snažím se tu jen říct, že při troše snahy by v předchozí větě nemuselo figurovat slovo poměrně:)

Časopisy, periodika

Briar

Perioda: čtvrletník, vycházel přibližně v letech 1994 až 2000 (upřesnění uvítám)
Popis: Nejslavnější český časopis o dýmkách vycházel pod patronací legendárního Bohemia Pipe Clubu, a tak najdeme zvučná jména jak v redakční radě, tak mezi přispěvateli (mj. O. Jirsa, Dr. J. Stanislav, D.J. Hingis...). Editorem a také hlavním distributorem byl pan Hingar, šéfredaktorem Jiří Houser. Briar se sice pyšnil podtitulem "Časopis nejen pro přátele dýmky", ale upřímně - článků mimo oblast dýmkařství tam bylo (naštěstí!) jen několik.
     Za dobu své existence vystřídal dva základní designy, počet stran vzrostl z 24 na 26 a cena z 29Kč na 39Kč. Briar 1/1994Hlavní témata článků byla tato: návštěva u některého z drobných výrobců či slavných dýmkařských/tabákových koncernů, rozhovor se známou osobností holdující dýmkám, historie produkce/kouření dýmek a tabáků v Čechách nebo polemika s různými trendy v rámci tématu (pěnovky, calumet, filtry...). V menší míře se pak objevovaly rady začátečníkům, recenze tabáků, zprávy ze života pipe clubů, sběratelské zajímavosti, literární počiny na téma "dýmka" etc. Článků nezabývajících se dýmkami ani dýmkovým tabákem bylo poměrně málo, zpravidla se věnovaly doutníkům, jen zřídka tématům vzdálenějším (výroba hodinek). Vše bylo bohatě ilustrováno a vždy se našlo místo pro několik barevných stran.
     Klasickým problémem časopisů, zabývajících se velmi konkrétním tématem, je odbyt, distribuce a reklama, jednoduše marketingováBriar 3/2000 strategie. V Briaru to vyřešili tak, že byl k sehnání jen v asi 35 specializovaných prodejnách, které ale byly rozprostřeny po celé ČR a v Bratislavě. Tak mohli snížit náklad a mít jistotu skoro 100% odbytu. Počítalo se s mentalitou čtenářů-kuřáků dýmky, kteří jsou ochotní kvůli svému koníčku i k delší cestě. Strategie to byla asi dost účinná, když vydržela přes 7 let. Proč Briar přestal vycházet - nevím. S dýmkou jsem se seznámil až po jeho éře. Každopádně je to ale škoda, protože dnes asi tématicky nejbližší Le Cigare&Pipe Style má přecejen příliš široký tématický záběr na to, aby plně uspokojil pravověrné dýmkaře.
     Pokud byste si chěli některý Briar přečíst, myslím, že vám ho zapůjčí k nahlédnutí v Hingarově obchodě ve Štěpánské. Několik čísel je také možno zakoupit přes intrnet v etrafice.cz.

Le Cigare&Pipe Style

Perioda: údajně dvouměsíčník, spíše ale občasník
Popis: Jakous takous náhradou za Briar je v dnešní době Le Cigare&Pipe Style. Tento časopis ale představuje spíše tu tvář dýmkařského světa, kterou lidé okolo Briaru (včetně mnoha jeho čtenářů) vždy vehementně kritizovali a kritizují. Klíč k této definici je ve slově "Style". Le Cigare je opravdu zaměřený spíše na životní styl, který je v podvědomí společnosti spojován s kuřáky doutníků a dýmek, než na ně samotné. Navíc tyto kuřáky představuje spíše jako úspěšné bankéře, než jako tiché intelektuály. A právě ztvárnění dýmky především jako symbolu bohatství a moci popuzuje tradičnější větev dýmkařského společenství. Já jsem s kritikou opatrnější, protože si myslím, že ušlechtilé kouření vyžaduje určitý stupeň popularizace. Styl, jakým jej prezentuje Le Cigare, ale nepovažuji za zrovna šťastný.
     Mezi pozitiva časopisu, který se někdy v polovině roku 2000 zrodil ze svého předchůdce Cigar&Cocktail Magazín, patří bezesporu značný rozsah (za cenu odpovídající nízkonákladovému periodiku - např. číslo I/2002: 130 stran za 89Kč), kvalitní papír, 100% barevnost, skvělé grafické zpracování a veliké množství obrazových příloh. Le Cigare&Pipe Style III/2001Poměrně hodně místa věnovanému reklamě se dá odpustit, zvláště když jde zpravidla o tabákové výrobky. Naopak dost krizový je poměr mezi články, zabývajícími se alespoň okrajově dýmkami, tabákem a doutníky a balastem (zvláštní "stylový" mix - auta, víno, umění, letadla, cestování, móda...). Když bych natipoval poměr 2:1, asi bych byl příliš schovívavý. Je ale nutno říct, že tématicky "korektní" části se těší slušné kvalitě, a to nejen v grafickém zpracování. Podíl na tom má určitě angažování Dr. Josefa Stanislava do řad přispěvatelů. Šéfredaktorem je Tomáš Vladislav Novák, přecedou redakční rady - Petr Hapka.
     Z témat "kuřáckých" rubrik - reportáž z výstavy/soutěže, návštěva u známého výrobce, rozhovor se slavnou osobností holdující ušlechtilému dýmu, recenze doutníků/tabáků, zajímavé trendy. Když bych celou věc hodně zjednodušil, dal by se Le Cigare brát jako spojení některého z kvalitnějších mužských časopisů (ne Quo :) a Briaru. Svým stylem a cenou ale asi jeho příznivcům k srdci nepřiroste. Teď bychasi měl říct: "Ale narozdíl od něj alespoň vychází!" Jenže ani to nemůžu, protože od prosince 2002 není k sehnání. Pokud jde o marketingovou strategii, Le Cigare byl k sehnání v některých speciálkách, ale i lepších trafikách. Přesto byl ale systém distribuce založen na předplatném. Podle interních informací bychom se mohli dalšího čísla dočkat v září 2003.

Explore the world of Mac Baren

Perioda: 2x do roka, vycházel pžibližně v letech 1997 až 2002
Popis: Explore byl spíše než časopisem takovým rozsáhlejším reklamním letákem. Dvakrát za rok přicházel do schránek členů Mac Baren clubu po celém světě. Články v něm nebyly úplně bez hodnoty, ale o nějakých podstatných informacích nemůže být řeč. Zpravidla jste si mohli přečíst o historii některého MB tabáku, práci MB zaměstnance nebo kvalitách obchodu, spolupracujícího s MB. Explore the World of Mac BarenZkrátka slovo MB se v Explore objevovalo tak často, že věrohodnost veškerých informací byla okolo nuly.
     Teď je ale na místě zdůraznit, že Explore byl distribuován zdarma, jako reklamní médium firmy MB, a na žádný seriózní časopis si ani nehrál. A opravdu VELIKÉ + si MB zaslouží za to, že ke každému výtisku přibalili testovací vzorek některého ze svých tabáků! Naopak trapné ukončení tohoto férového projektu a nahrazení Mac Baren clubu virtuálním Explore clubem, který sice MB nestojí ani jednu dánskou korunu, ale také jeho členům nepřináší nic kloudného, mé sympatie k této firmě zadusil.
     Ještě nějaká fakta: Explore vycházel v angličtině a světlo světa spatřilo 12 čísel. O šéfredaktorské křeslo se dělili firemní vůdcové Henrik Halberg a Per Buch. A opravdu byl zadarmo:), stačilo zaslat (např. přes net) některé osobní údaje.